Zadnji tjedan nastave u prvom polugodištu učenici budu već u prazničkom i blagdanskom raspoloženju te je tada učitelj povijesti David Magdić s petašima proveo zabavnu nastavnu aktivnost “Šifriraj i dešifriraj.”
Učenici petoga razreda u prvom polugodištu uče o prvim slikovnim pismima i narodima koji su osmislili prva slikovna pisma, Sumeranima i Egipćanima. Kako bi se učenicima približila prva slikovna pisma, može se na zadnja dva sata u polugodištu provesti zabavna aktivnost Šifriraj i dešifriraj. Kroz ovu se aktivnost učenici mogu okušati u pisanju klinastim pismom i hijeroglifima, ali i u dešifriranju rečenica na tim pismima.
Kroz ovu aktivnost učenici izrađuju ,,šifre’’ na klinastom pismu i hijeroglifima koje onda u paru ili skupinama dešifriraju. Cilj ove aktivnosti je da se učenici zabave i da razvijaju različite vještine. Učenici kroz ovu aktivnost razvijaju vještinu pisanja na klinastom pismu i hijeroglifima, uspoređuju egipatsko slikovno pismo i klinasto pismo s današnjim pismom – latinicom, razvijaju vještinu transliteracije s hijeroglifa na latinicu te klinastog pisma na latinicu, razvijaju vještinu razmišljanja i dekodiranja.
Aktivnost se sastoji od više manjih aktivnosti:
- Uvodna aktivnost – predstavljanje hijeroglifa i klinastog pisma, objašnjavanje zadatka i podjela listića sa znakovima.
- Aktivnost šifriranja – učenici osmišljavaju rečenicu ili pojam (o gradivu iz povijesti) na klinastom pismu ili hijeroglifima.
- Aktivnost dešifriranja – učenici u zadanom roku pokušavaju dešifirati što više listića.
- Završna aktivnost – evaluacija
Upute za provođenje aktivnosti:
Učitelj najprije podijeli učenicima prazan list papira veličine A4 (svaki učenik dobije jedan list papira) te listić sa znakovima klinastog pisma i hijeroglifa.
Učenici trebaju list papira preklopiti kao čestitku. S vanjske strane trebaju napisati rečenicu na hijeroglifima ili klinastom pismu. S unutarnje strane, ali na drugoj polovici papira tu istu rečenicu trebaju napisati na hrvatskom jeziku. Zatim moraju označiti istim brojem vanjsku stranu (na klinastom pismu ili hijeroglifima) i unutarnju stranu (na hrvatskom jeziku) te škarama izrezati papir na pola.
Učiteljica podijeli učenike u parove ili skupine i podijeli im listiće za dešifriranje koje su sami izradili. Učenici dešifriraju pomoću tablice, a kada su gotovi provjeravaju jesu li točno dešifrirali pomoću brojeva na listiću.
Učenici koji su u određenom vremenskom roku dešifrirali najviše listića, pobijedili su.
Učenici su se sudjelujući u zabavnoj nastavnoj aktivnosti Šifriraj i dešifriraj zabavili, ali razvijali niz važnih vještina kao što su vještina pisanja slikovnim pismom (klinastim pismom i hijeroglifima), vještinu transliteracije, razmišljanja i dekodiranja.
Čitanje i pisanje hijeroglifa i klinastog pisma može biti korisno jer transformacija riječi u dinamičan slikovni kod predstavlja izazovnu zagonetku za učenike. Kroz dešifriranje simbola i tekstova učenici se zabavljaju, a sam natjecateljski trenutak čini aktivnost uzbudljivom.
Literatura i izvori:
- Digitalni sadržaj Šifriraj i dešifriraj. https://wakelet.com/i/invite?code=kdzrkn5n
- Razvoj pisma. Dostupno na: https://edutorij-admin-api.carnet.hr/storage/extracted/f65bfaeb-38f3-4adf-910b-f9a5d356fce7/razvoj-pisma.html
- Prilagođeno prema Brier, Bob. Decoding the secrets of the Egyptian hieroglyphs. https://www.thegreatcourses.com/courses/decoding-the-secrets-of-egyptian-hieroglyphs (posjet 10.12. 2024.)